tisdag 25 oktober 2016

Men vad håller du på med människa?

Yuval Noah Harari
Sapiens - En kort historik över mänskligheten
2012



Ibland händer det att jag drar ut faktaböcker på måfå ur hyllan på biblioteket jag arbetar på. Något fångar mig, får mig att läsa några stycken men oftast rinner intresset ut bland bläcket på sidorna. Det bästa med Yuval Noah Hararis Sapiens är att den får mig att känna mig upprymd och vetgirig nästan genomgående.

Sapiens är närmast att liknas vid ett uppslagsverk över människan, allt vi vet, och framför allt kanske allt vi inte vet om vår uppkomst; vår biologiska utveckling och våra samhällsbyggen förklaras om problematiseras.

Sapiens är sådan bok du kommer att vilja prata om på fikarasten, som du kommer att komma att tänka på när någon frågar dig hur man kommer till Järnia på Skånegatan: man blir helt enkelt allmänbildad och intressant. Själv känner jag mig nästan arg på mig själv för hur lite jag vet om vår art, vår korta tid här på jorden, om vår roll som förändrats från obetydlig bifigur till någon som kan förstöra hela planeten.

Det är framför allt första boken, som rör människans ursprung, som får mig att verkligen tänka och känna. Den andra delen finner jag inte lika fascinerande, dels för att jag vet mycket mer om den, som jordbrukssamhället och industrialiseringen, men  också får att Sapiens där riskerar att en bok om politik, länder, religion och tro. Det finns för många vinklar för att hitta ett vettigt angreppssätt till en bok som Sapiens.

Sapiens ser jag framför allt som en lärobok och en forskningsöversikt, i vilken Harari försöker ställa vända uppochner på våra fördomar och sanningar om människor och människan - ofta genom ifrågasättande och genom visa hur splittrad forskningen ofta är. Ett  annat sympatiskt drag hos Harari som författare är att han inte verkar ha några heliga kor, utan går lika hård åt kapitalism som kristendomen eller kommunism.

Om man är intresserad av att problematisera sin bild av människan och vår plats här på jorden, så är Sapiens fantastisk läsning. Den enda sorts fundamentalism Harari idkar är vetenskapen, och det kanske är precis vad vi behöver i vår tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mitt foto
Men, VAD BETYDER DET?!