tisdag 24 februari 2015

En handling som ser ut som en tanke

Tao Lin
Sno kläder på American Apparel
Från 2009



Amerikanen Tao Lin beskrivs som en av alt-lit-litteraturens främsta företrädare. För er som inte är bekanta med uttrycket kan jag i korthet beskriva det som en litterär genre där nätets uttrycksformer letar sig in i texter. Tyvärr visar det inte sig särskilt mycket i Tao Lins bok förutom i några pliktskyldiga chatt-utdrag som lika gärna hade kunnat vara vanliga dialoger.

Jag antar att Lins tanke är att skildra en slags meningslöshet, en förlorad och förslappad generations degiga hjärnor - och visst, han lyckas på något sätt. För det är verkligen meningslöst: karaktärerna varken utvecklas eller fördjupas, det finns inga miljöbeskrivningar, ingen handling och ingen språkbehandling. Frågan är då vad som räddar boken från att bli meningslös att läsa. Svaret är: ingenting. Nog finns ett par smålustiga anekdoter i denna korta roman, men lustiga anekdoter lider väl å andra sidan ingen nöd på i detta berättelsens tidevarv.

"Audrey klev på Sams sko "Nu är det okej", sa hon. "Jag tar den andra också". Hon klev på den andra skon. "Det känns skönt" sa Sam medan han stirrade på skorna och försökte tänka på något. Han tänkte inte på något alls egentligen, tänkte han. 

Och mer tänker inte heller jag tänka på denna bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mitt foto
Men, VAD BETYDER DET?!