lördag 22 mars 2014

Poolnära läge

Bea Uusma
Expeditionen: min kärlekshistoria
Utkom 2013


Tre personer - S. A. Andrée, Knut Frænkel och Nils Strindberg - ger sig ut för att flyga en ballong över Nordpolen. En färd som de beräknar ska ta c:a en vecka, sex dagar längre än vad någon tidigare har lyckats flyga en ballong. Ballongen störtar efter bara ett par dygn, och de tre männen, som inte är äventyrare utan vetenskapsmän, börjar en lång kamp för sina liv. Efter tre månaders vandring på isen når de fast land: en ö kallad Vitön. Efter några dagar på ön upphör alla dagboksanteckningar. 30 år senare hittas männens kroppar, tillsammans med all sin utrustning, på ön. Vad är det som har hänt?

Illustatören och läkaren Bea Uusma blir besatt av Andrée-expeditionen efter att ha hittat en bok på en fest. Fast beslutet att komma expeditionens medlemmar närmare och hitta svaret på gåtan vänder hon på varje tänkbar sten i hopp om att hitta en detalj någon missat. Besattheten mynnar ut i boken Expeditionen: min kärlekshistoria.

Boken hålls ihop genom tre parallella trådar: gåtan om vad som händer med expeditionen, Uusmas egen besatthet och vad egentligt hon söker i sitt letande samt kärlekshistorien mellan den unga Nils Strindberg och hans fästmö. Bland sidorna varvas fakta med fiktion, brev med kartor, Uusmas och expeditionens berättelser. Hennes personliga jakt på gåtan är ständigt fascinerande, men endast i ljuset av Andrée-expeditionen i sig. Att det trots minutiösa förberedelser går så totalt åt helvete.

När Uusma på knivskarp prosa skildrar de tre männens sista tid i livet på Vitön, genom att utgå från det mest troliga alternativet, sitter jag med gåshud, djupt rörd, och känner nästan samma känslor som om jag skulle ha stått i det isande landskapet och sett på. Boken poetiska och melankoliska ton passar perfekt med det ödesmättade slut som drabbade expeditionen. Uusma kastar en snabbt mellan känslouttrycken, mellan prosa och protokoll, men mest gripande av allt är kanske Nils Strindbergs brev till fästmön som inscannade dyker upp då och då. 10 år efter Nils död gifter fästmön sig med en amerikan. I sitt testamente skriver hon emellertid att hennes hjärta ska begravas med Nils - och hans bröder fraktar således hem det i en liten silverlåda efter hennes död.

När jag har läst ut boken är jag tagen, vet inte om det är Andrées fascinerande och tragiska öde eller Uusmas passionerade pusselläggande som drabbat mig. Jag tror att det är båda, och planerar redan till helgen en resa ner till Andréemuseet i Gränna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mitt foto
Men, VAD BETYDER DET?!